الگوریتم های گوگل برای مبتدیان
لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا تا ۲۰۲۴ سفری عمیق به قلب تکامل جستجو
این فرایند خودکار که تعیین میکند نتیجه هر عبارت جستجو شده به چه جایگاه و رتبهای تعلق دارد، توسط الگوریتمی به نام پیج رنک (Page Rank) مشخص میشود. هنگامیکه کاربر، عبارتی را جستجو میکند، گوگل به جای اینکه کل صفحات را بگردد، به صفحات ایندکس شده که قبلا خزیده است، نگاه میکند و به کاربر نمایش میدهد. چرا مدیک اهمیت دارد؟ اطلاعات مرتبط با سلامت و مالی برای کاربران حساس و حیاتی است و این الگوریتم باعث میشود تنها سایتهایی که محتوای معتبر و تخصصی ارائه میدهند در نتایج جستجو دیده شوند. الگوریتم Page Experience که در سال 2021 معرفی شد، تأکید بیشتری بر تجربه کاربری دارد. این الگوریتم معیارهای جدیدی مانند سرعت بارگذاری، تعامل کاربر با صفحه و ثبات بصری (Core Web Vitals) را به عنوان فاکتورهای اصلی در رتبهبندی سایتها در نظر میگیرد. چرا مهم است؟ این الگوریتم تا سالها استاندارد اصلی گوگل برای رتبهبندی صفحات بود و با ایجاد مفهومی جدید در رتبهبندی، موتور جستجوی گوگل را به یکی از قویترین ابزارهای وب تبدیل کرد.
موبایل گدون با اولویت دادن به وب سایت های سازگار با موبایل، به بهبود تجربه جستجوی کاربران موبایل کمک کرد. این الگوریتم سایت هایی را که برای موبایل بهینه نشده بودند، جریمه می کرد و به سایت های سازگار با موبایل، پاداش می داد. وام روز پرداخت با هدف مبارزه با اسپم در صنایع خاص مانند وام های کوتاه مدت، به بهبود کیفیت نتایج جستجو پرداخت. این الگوریتم سایت هایی را که در صنایع خاص مانند وام های کوتاه مدت، از تکنیک های اسپم برای بهبود رتبه خود استفاده می کردند، جریمه می کرد. برای مطلع شدن از آخرین بهروزرسانی های الگوریتم های گوگل، میتوانید منابع رسمی گوگل مانند وبلاگ رسمی گوگل وبمستر سنترال و حساب های شبکههای اجتماعی گوگل را دنبال کنید.
از آن جایی که این عمل دچار نا رضایتی مخاطبان شد، الگوریتم پنگوئن گوگل به میدان آمد. این الگوریتم مانند افرادی که از دروغ گفتن متنفر هستند، همواره اقدام به بررسی محتوا هایی با بک لینک دروغین و محتوا های نا مرتبط با کلمات کلیدی و یا محتوا هایی که از کلمات کلیدی پیش از اندازه استفاده کرده اند، می کرد. جالب است بدانیم اگر بخواهیم شخصیت الگوریتم پنگوئن را به انسان تشبیه کنیم، الگوریتم پنگوئن هم چون شخصی هست که بدون هیچ واکنشی جریمه می کند. الگوریتم سند باکس که آن را تحت عنوان sandbox میشناسند، در سال ۲۰۰۴ در گوگل وجود دارد اما این روزها بیشتر ارتقا پیدا کرده است. این الگوریتم اعتبار و کیفیت سایتهایی را افزایش میدهد که به تازگی تاسیس شدهاند.
یکی از سوالات کلیدی در رابطه با الگوریتم های گوگل این است که چگونه مشخص میشود کدام عنصر در یک صفحه وب مهمتر است و باید در رتبهبندی آن لحاظ شود؟ پاسخ به این سوال در پیچیدگی الگوریتم های گوگل نهفته است. گوگل از مجموعهای از فاکتورها و سیگنالها برای ارزیابی اهمیت و مرتبط بودن یک صفحه استفاده میکند. از جمله این فاکتورها میتوان به تحقیق کلمات کلیدی در عنوان و متن صفحه، کیفیت محتوا، تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به صفحه، سرعت بارگذاری سایت، تجربه کاربری و سازگاری با دستگاههای موبایل اشاره کرد. الگوریتمهای گوگل به هر یک از این عوامل وزن مشخصی اختصاص میدهند و از آنها برای محاسبه رتبهبندی استفاده میکنند. الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژهای روی بهبود تجربهی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایتها استفاده میکنند.
این الگوریتمها نقش کلیدی در سئو (بهینهسازی موتور جستجو گوگل) دارند، به این ترتیب صاحبان وبسایتها از نمایش صفحات خود در نتایج جستجو اطمینان میدهند. وقتی چیزی را جستجو میکنید، الگوریتمهای گوگل از اطلاعات جمعآوریشده توسط خزندههای موتورهای جستجو (برنامههای خودکاری که وب را مرور میکنند) برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی وبسایتها استفاده میکنند. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم های گوگل است که اثر آن بهخصوص روی وب سایتهای فروشگاهی، بسیار محسوستر از وب سایتهای دیگر است. این موضوع باعث میشد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیمگیری در مورد خرید محصول را به دست آورند. الگوریتم Payday Loan یکی از راهکارهای مؤثر گوگل در شناسایی و کاهش رتبه سایتهای اسپم در صفحه نتایج جستجو است.
احتمالاً مهم ترین عاملی که Google را نزد مصرف کننده قابل اعتماد و کارآمد تلقی کرده است، استفاده از الگورریتم های مخصوص خود و آپدیت شدن مداوم آن ها به جهت رسیدن هر چه زودتر مخاطب به مقصد است. امروزه شبکه های اینترنتی به منظور سهولت و بهبود عملکرد، به الگوریتم های زیادی وابسته هستند. مسیریابی بسته های اینترنتی و مدیریت ترافیک، امنیت و رمز گذاری و … همه دارای الگوریتم های مخصوص به خود هستند. الگوریتم ها از تجارت سریع سهام تا در سیستم ماشین های ظرفشویی اتوماتیک دخیل هستند. هرچه فناوری بیشتر مورد توجه قرار گیرد و انسان خود را متکی به شهر هوشمند، اتومبیل هوشمند و … کند، به طور حتم باید به الگوریتم های بیشتری متکی باشد.
تازگی محتوا با اولویت دادن به محتوای جدید و به روز، به ویژه در مورد موضوعات حساس به زمان، نتایج جستجو را بهبود بخشید. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا در مورد موضوعاتی که به سرعت تغییر می کنند، مانند اخبار و رویدادهای جاری، نتایج جستجوی مرتبطتری را ارائه دهد. در سال 2015 گوگل تمرکز بیشتری برای مبارزه با اسپم و بهبود کیفیت محتوا قرار داد و باعث شد الگوریتم های دیگری ایجاد کند تا صاحبین طراحی وب سایت به بهبود کیفیت محتوایی که درون سایت خود قرار میدهند اهمیت بدهند. در این باغ وحش مجازی گوگل پرندههای دیگری هم حضور دارند و یکی از آنها الگوریتم کبوتر است که یک سال بعد از مرغ مگس خوار و در 2014 متولد شد. اگر قصد دارید نوشتههایتان را برای این الگوریتم گوگل سئو کنید باید علاوه بر کلیدواژه از مترادفهای آن نیز استفاده کنید. اما نگران نباشید؛ چراکه مرغ مگس خوار کسی را به خاطر عدم رعایت این نکات جریمه نخواهد کرد.
این وبلاگ را با علاقه فراوان و برای کمک به رشد کسبوکارها در فضای دیجیتال راه اندازی کردم. در این وبلاگ تجربیات و تحقیقات خود را در سئو و دیجیتال مارکتینگ به اشتراک می گذارم. برای مشاوره و ارتباط با من از تلگرام استفاده کنید و یا به پست الکترونیکی ایمیل بزنید. برای درک راحتتر الگوریتم برت کافی است عبارتی با لحن عامیانه مثل "چجوری ایمیل بسازم" را سرچ کنید. در قسمت پیشنهادات گوگل عبارتهای دیگری با همین مضمون و با زبان محاوره پیشنهاد میدهد و نتایج سرچ نیز شما را در ساخت ایمیل راهنمایی میکنند.
پیج رنک جزو اولین الگوریتمهای گوگل است.در ابتدا این الگوریتم لینکهایی که به هر دامنه یا صفحه داده میشد را بررسی میکرد و بر همین اساس هر سایتی که لینکهای بیشتر و معتبرتری داشت، در رتبههای برتر قرار میگرفت. رفتهرفته گوگل الگوریتم پیج رنک را با هدف جلوگیری از ساخت بک لینکهای انبوه و پولی توسعه داد. الگوریتم EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) که در سال 2022 توسط گوگل معرفی شد، یک چهارچوب جدید برای ارزیابی کیفیت محتوای وب است. این الگوریتم به ویژه در ارتباط با محتوای حساس و مهم، مانند اطلاعات پزشکی، مالی و حقوقی، اهمیت دارد. الگوریتم EEAT تلاش میکند تا محتوای با کیفیت و معتبر را در نتایج جستجو اولویتبندی کند. الگوریتم BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یکی از مهمترین و پیشرفتهترین الگوریتمهای گوگل است که در اکتبر 2019 معرفی شد.
شما دارای محتوای ناسازگار هستید و پانداها خیلی زود پیدایتان میکنند و گرفتار میشوید. از طرف دیگر، این الگوریتم به وبسایتها نیز امکان میدهد تا با مراعات اعتدال، تبلیغات خود را در ابتدای صفحه قرار دهند و از تأثیر منفی این الگوریتم جلوگیری کنند. در ابتدا، این الگوریتم بیشتر در حوزههای حساس مانند سلامت و مالی به کار گرفته شد و دستورالعمل E-A-T منتشر شد. این دستورالعمل بر این اصل تأکید دارد که صفحات مرتبط با جان و مال افراد (YMYL) باید تخصص، اعتبار، و اعتماد را در خود داشته باشند. به عنوان مثال، در حوزه سلامت، نویسنده باید دارای تخصص در زمینه مورد نظر باشد تا اطلاعات ارائه شده قابل اعتماد باشد. این به معنای این است که اگر گوگل تشخیص دهد که یک سایت دارای تعداد زیادی محتوای کم ارزش است، تأثیر این تشخیص بر کل سایت قابل مشاهده خواهد بود.
آنها تمام مطالب را به دقت میخوانند و کیفیت محتوا به شدت برایشان اهمیت دارد و دیگر نمیشود مثل قبل با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن، پانداها را فریب داد. آنها به خوبی میتوانند یک متن مفید را از یک متن ضعیف تفکیک کنند، میتوانند کاری کنند که هیچ کاربری پایش به یک سایت بیکیفیت کشیده نشود چون آنها محتوایی را که دوست ندارند، به کسی معرفی نمیکنند. فرآیندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می کند. در حقیقت الگوریتم ها به شکل ریاضی هستند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد. الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی گفته میشود که این موتور جستجو برای جریمه کردن وبسایتهای متخلف و همچنین نحوهی امتیازدهی به وبسایتها در نظر میگیرد.
هدف این است که از این طریق محتوا را به روز رسانی کنند و کیفیت نتیجه جستجو را تا حد زیادی افزایش دهند. همچنین سرعت کارگزاری نتایج جستجو در این نوع الگوریتم هم زیر نظر گرفته میشود که همه اینها به تجربه بهتر کاربر کمک میکند. الگوریتم penguin به عنوان یکی از مهمترین الگوریتمها در گوگل شناسایی میشود. هدف این است که سایتهایی که قرار است از تکنیکهای غیرقانونی و نامشروع استفاده کرده را شناسایی کرده و آنها را مجازات کند. مثلاً اگر شما لینک دهی ضعیف داشته باشید یا لینک دهی اسپم را استفاده کنید یا خیلی از تکنیکهای بهینهسازی استفاده کنید که با کیفیت نیستند، تاثیر منفی آنها را به شما نشان میدهد. هدف از ایجاد آن این بود که کاربر تجربه بهتری در سایت داشته باشد و در تلفن همراه بهتر از سایت شما استفاده کند.
مطمئن باشید ساختن یک تجربهی خوب برای کاربر به نسبت پولهایی که بابت تبلیغات بیش از حد دریافت میکنید، سرمایهی بیشتر و ارزشمندتری برای وبسایت شما ایجاد خواهد کرد. الگوریتم بهروزرسانی بوستون، که از نوامبر 2019 شروع به کار کرد، با هدف، بهبود روش جستجوی گوگل برای درک سؤالات کاربران و ارتباط آنها با محتوای مناسب مطرح شد. الگوریتم جستجوی شخصی گوگل که در ژوئن 2005 توسط گوگل معرفی شد، به کاربران امکان میدهد از تاریخچه جستجوی خود برای جستجوهای جدید استفاده کنند. برای افزایش رتبه سایت خود در رقص گوگل، به روز نگه داشتن محتوا، ارائه تجربه کاربری بهتر، استراتژی لینکسازی هوشمندانه، و مداومت در بهروزرسانی مطالب، اقدامات موثری خواهند بود. الگوریتم MUM این پتانسیل را دارد که به شما در انجام کارهای پیچیده کمک میکند.
ایندکس کردن موبایل اول با اولویت دادن به نسخه موبایل وب سایت ها در ایندکس کردن و رتبه بندی، به بهبود تجربه جستجوی کاربران موبایل کمک کرد. این تغییر مهم به گوگل این امکان را داد تا نتایج جستجوی مرتبط تری را برای کاربران موبایل ارائه دهد، که با افزایش استفاده از موبایل برای جستجو، بسیار مهم است. نادیده گرفتن الگوریتم های گوگل، می تواند عواقب جدی برای وب سایت شما داشته باشد. گوگل با استفاده از الگوریتم های خود، وب سایت هایی را که از تکنیک های کلاه سیاه سئو یا محتوای بی کیفیت استفاده می کنند، جریمه می کند. این جریمه ها می توانند شامل کاهش رتبه در نتایج جستجو، حذف کامل از نتایج جستجو، یا حتی جریمه های مالی باشند.
این بهروزرسانی به طور خاص بر نتایج جستجوی محلی (local search) تمرکز دارد و هدف آن بهبود دقت و تنوع نتایج جستجو برای کاربران محلی است. الگوریتم موش کور تغییرات قابل توجهی در نحوه نمایش نتایج محلی ایجاد کرد و به کسبوکارهای محلی کمک کرد تا بهتر دیده شوند. الگوریتم EMD (Exact Match Domain) یا “دامنه با تطابق دقیق” یکی از بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل است که در سپتامبر ۲۰۱۲ معرفی شد. این الگوریتم به منظور کاهش رتبهبندی سایتهای با کیفیت پایین که تنها به دلیل داشتن نام دامنهای که دقیقا با کلمات کلیدی مورد جستجو تطابق دارند، طراحی شده است. پیش از این بهروزرسانی، بسیاری از سایتها با استفاده از دامنههایی که دقیقا با کلمات کلیدی تطابق داشتند، توانسته بودند رتبههای بالایی در نتایج جستجو کسب کنند، حتی اگر محتوای آنها کیفیت پایین داشت.
وجود این الگوریتمها که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، این امکان را فراهم میکند که هنگام جستجوی مطالب مختلف، کاربران به بهترین و مرتبطترین مطالب دست پیدا کنند. الگوریتم Helpful Content که در سال 2022 معرفی شد، محتوای ارزشمند و مرتبط را در اولویت قرار میدهد و سایتهایی که تنها برای جذب ترافیک و بدون ارائه ارزش واقعی به کاربران محتوا تولید میکنند، جریمه میشوند. این الگوریتم به سایتها کمک میکند که محتوای کاربرپسند و جامعتری تولید کنند و تجربه کاربری بهتری را فراهم کنند. یکی از الگوریتم های گوگل، الگوریتم Pirate است که در سال 2012 معرفی شد، برای مبارزه با نقض حق چاپ طراحی شد. وبسایتهایی را هدف قرار میدهد که محتوای غیرقانونی مانند فیلم، موسیقی یا نرمافزار را به اشتراک میگذارند. اگر یک وب سایت حاوی مقدار زیادی محتوای کپی شده یا غیرقانونی باشد، الگوریتم دزدان دریایی می تواند آن را با پایین آوردن آن، در رتبه بندی جستجو یا حذف کامل آن جریمه کند.
یعنی این مفاهیم باید داخل سایت اجرا شود تا گوگل شما را در رتبههای اول جای دهد. منظور تخصص فرد نویسنده، اعتبار صفحه سایت و قابلیت اعتماد در اطلاعات صحیح سایت است. این الگوریتم بیشتر روی مسئله سلامت و مالی افراد تمرکز دارد که البته وضعیت جان و مال افراد را هم در نظر میگیرد. برای این آپدیت معمولاً یک سری معیار مشخص را در نظر گرفتند تا بتوانند رتبه سایت را ارتقا دهند و اعتماد افراد را جلب کنند. برای صفحات طراحی شده که میخواهند از تکنیک کلاه سیاه یا همان تکنیکهای اسپم و تقلبی استفاده کنند، گوگل خیلی راحت از طریق این الگوریتم آنها را شناسایی میکند. معمولاً تکنولوژیهای پیشرفته داخل این الگوریتمها به کار گرفته میشود که یکی از آنها هوش مصنوعی و دیگری ماشین لرنینگ است.
از آنجایی که گوگل در سراسر جهان شناخته شده است و مردم همواره به دنبال تنوع و وجود اطلاعاتی دقیق و درست هستند. بنابراین باید گوگل دستور العمل هایی را اجرا کند که علاوه بر بالا بردن سطح اعتبار خود، باعث افزایش آگاهی مخاطب شود. تمامی زمان ها گوگل به تجربه کاربری و راحتی کاربران اهمیت زیادی میداد، اما از سال 2016 این اهمیت چندین برابر شد و الگوریتم هایی را ارائه داد که به شرح زیر میباشند. علت آن میتواند این باشد که گوگل به تازگی متوجه این صفحه شده و قصد دارد یک شانس برای گرفتن رتبه بهتر به این صفحه بدهد. اگر زمانی که این صفحه در رقص گوگل در رتبههای اول و دوم قرار گرفت توانست کاربران را به خود جذب کند قطعاً تأثیر خوبی در رتبهاش خواهد دید.
الگوریتم مدیک یک الگوریتم وسیع و هستهای است که سایتهای زیادی را تحت تأثیر قرار داد و منجر به تغییرات زیادی در رتبهبندی شد. جالب است که این تنها الگوریتمیاست که فقط یک حوزه و موضوع مشخص را هدف گرفته؛ حوزه پزشکی و احتمالاً دلیل آن حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه است. این بهروزرسانی در سال 2018 در همه کشورها و همه زبانها اعمال شد و همه وبلاگها، سایتهای پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را شامل شد. هرچند نیمیاز سایتهایی که تحت تأثیر قرار گرفتند هم موضوعاتی غیرپزشکی و سلامتی داشتند. در سال 2016 گوگل بعد از الگوریتمهای ونیز و کبوتر، از الگوریتم صاریغ برای سرچ محلی پردهبرداری کرد تا یک پرده دیگر نیز در باغ وحش مجازی خود داشته باشد.
اطلاعات وبسایتهای اینترنتی در قفسهای داده قرار میگیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آنها با کلمه کلیدی جستجو شده میپردازند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده میشوند. این الگوریتم به کاربران کمک می کند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی، مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان می دهد. الگوریتمهای گوگل مجموعهای از سیستمهای پیشرفته و قواعد دقیق هستند که به موتور جستجوی گوگل امکان میدهند مرتبطترین و باکیفیتترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. این الگوریتمها با تحلیل عواملی مانند کلمات کلیدی، کیفیت و اصالت محتوا، تعداد و اعتبار بکلینکها، سرعت بارگذاری سایت، و تجربه کاربری، صفحات وب را رتبهبندی میکنند.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/